mousse au chocolat

Antal portioner: 4
Ingredienser

 

200 g Valhrona choklad 60 % Manjari
2 msk mjölk
1 dl strösocker
6st ägg
1.5 dl crème frâiche

 

Gör så här

1. Separera äggen (noggrant så att ingen gula kommer i vitan).

2. Smält chokladen i ett vattenbad, tillsätt mjölken och hälften av strösockret.

3. Ta av från värmen.

4. Vispa vitorna till ett hårt skum/maräng tillsammans med resterande strösocker.

5. Vispa ner en äggula i taget i chokladen och vänd sedan ner crème frâiche.

6. Vänd ner den vispade äggvitan.

7. Ställ in skålen i kylen i cirka 2-3 timmar så att moussen får stelna till innan servering.


Denna goda Mousse ska jag göra på fredag... då jag tänkte göra tre rätters till Erik och mig =) man måste lyxa till det lite när man är ledig, de andra rätterna har jag inte riktigt kommit på ännu, så ni får gärna lämna tips! =) Har tänkt att göra en portergryta som Steffie tipsade mig om som ska vara otroligt god! =)

eller så blir det lax med skräftstjärtar. mums!


Kommentarer
Postat av: Sofia - Uddevallas största modeblogg!

vad gott!

2012-01-17 @ 12:24:28
URL: http://smnmode.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0